10. SINIF DİL VE ANLATIM KİTABI CEVAPLARI (2013-2014 EKOYAY)
SAYFA 95-104
ANLATIM TÜRLERİNİN SINIFLANDIRILMASI
ÖN HAZIRLIK
Metnin türü anlatım biçimini etkiler. Metin sanat metni ise
hissetirme, çağrışım uyandırma, sezdirme amaçlanacağı için okuyucu olay içinde
yaşatılabilir (öyküleyici anlatım), okuyucuya coşku ve heyecan yansıtılmak
istenebilir (coşku ve heyecana dayalı anlatım). Öğretici metinlerden makale
türüyle oluşturulmuşsa metin, açıklayıcı, kanıtlayıcı anlatım biçimleri
kullanılacaktır. Öğretici metinlerde genel olarak açıklayıcı anlatım biçimi
öncelikle kullanılır.
HAZIRLIK
Bir konu hakkında konuşurken ve yazarken amaca göre anlatım
türü değişir. Bilgi vermek amacıyla
oluşturduğumuz bir konu için kullandığımız anlatım türü ile bir olayı
anlatırken kullandığımız anlatım türü bir değildir. Aynı konuyla ilgili amaca
göre farklı anlatım türleri kullanılabilir. Çanakkale Zaferi, tarih
kitaplarında açıklayıcı, öğretici anlatım türüyle anlatılırken Mehmet Akif’in
Çanakkale Şehitlerine şiirinde epik ve coşku ve heyecana bağlı anlatım türleri
kullanılmıştır.
DALGACI MAHMUT
GÖNDERGE
İSTANBUL, YEREBATAN SARNICI
OKUYANLAR BAKANLAR
YAZILI İLETİ
ÇİSENTİ
SAYFA 98
1.etkinlik:
Yazılış Amaçları
|
Metinler
|
Bilgi vermek
|
İstanbul Yerebatan Sarnıcı
|
Düşüncesini kanıtlamak
|
Yazılı ileti
|
izlenim kazandırmak
|
Okuyanlar Bakanlar
|
Olay içinde yaşatmak
|
Çisenti
|
Coşku ve heyecan uyandırmak
|
Dalgacı Mahmut
|
Açıklamak
|
Gönderge
|
2. etkinlik:
Paragrafta anlamca birbirini bütünleyen sözcükler
kullanılmıştır. Bir cümlede geçen vurgulu sözcük sonraki paragrafın konusunu
oluşturmuştur.
SAYFA 100
3. etkinlik:
Eleştiride İmtiyaz adlı metinde paragrafları oluşturan
cümleler belli bir bağlamda birbirini tamamlamaktadır. Metin, dil bilgisi kurallarına göre birleşerek yeni
bir anlam bütünlüğü oluşturmuş sözcüklerle anlamlı bir bütün oluşturmuştur.
4. etkinik:
Eleştiride İmtiyaz adlı metinde paragraflarda farklı anlatım
türlerinden yararlanılmıştır. Bu da bir metinde birden çok anlatım türünün
kullanılabileceğini göstermektedir.
5. etkinlik:
Tac Mahal adlı metin, İstanbul Yerebatan Sarnıcı adlı metne
göre daha öznel bir anlatıma sahiptir.
Anlatıcının nesne veya konu karşısındaki tutumunun, anlatımın öznel ya da nesnel olmasında etkisi
vardır.
6. Etkinlik:
Dalgacı Mahmut: Duygu ve heyecana bağlı anlatım
Çisenti: Öyküleyici anlatım
Eleştiride İmtiyaz: Tartışmacı anlatım
7. etkinlik:
Tablodan hareketle anlatım türleriyle yazarın amacı ve
metnin türü arasında doğrudan bir ilişki vardır. Yazar, bilgi vermek ve
düşüncelerini ispatlamak amacıyla yazıyorsa “makale” türünü tercih edecektir.
Bilgi vermenin yanında okuyucuyu düşündürüp onlara farklı bakış açısı
kazandırmak amacıyla öznel bir anlatımı tercih ediyorsa “fıkra, deneme, sohbet”
gibi türleri kullanacaktır.
ANLAMA – YORUMLAMA
SAYFA 103
1. “Piri Reis’in Haritasının Şifresi!..” adlı metnin konusunu ve
iletisini belirtiniz.
Bu metnin konusu: Piri
Reis’in yaptığı bilinen haritanın değerinin anlaşılıp anlaşılmadığı
Metnin iletisi: tarihî süreçlerin ele alınışında yaşanan
sıkıntı
2. Metindeki her paragrafın metnin konusu ve iletisiyle ilişkisini
açıklayınız.
Metindeki her paragraf
konu ve ileti bütünlüğü içindedir.
3. Metindeki paragrafları inceleyerek paragrafların kendi içinde bir
bütünlük taşıyıp taşımadığını açıklayınız.
Paragraflardaki
cümleler bağdaşıklık ve bağlaşıklık ilişkisi içindedir ve paragrafın kendi
içinde bütünlük oluşturmasını sağlamıştır.
4. Metindeki paragrafların hangi amaçlarla düzenlendiğini kullanılan anlatım
türlerinin bu amaçla ilişkisini açıklayınız.
Metindeki her paragraf
konunun farklı bir yönünü anlatmak amacıyla düzenlenmiştir. Konunun yönlerinin
özelliğine, anlatılış şekline göre de anlatım türleri belirlenmiştir.
5. “Piri Reis’in Haritasının Şifresi!..” adlı metinden alınan
aşağıdaki cümlelerin hangi amaçla düzenlenmiş olabileceğini belirtiniz.
•
“Uzaylılar haritayı bizzat mı verdiler yoksa
düşürdüler de Piri Reis mi buldu, orası pek bilinmez!..”
•
“Ben diyorum ki Piri Reis’in haritası Ethem Eldem
tarafından cuma günü bulunmuş olmalı!.. Pazartesi, salı, çarşamba, perşembe...
Haritanın bulunamayan dört parçasını başka nasıl açıklayabiliriz?”
Yazar, dile getirilen bir duruma mizahi, alaycı yaklaşımını bu
cümlelerle ortaya koymuş.
6. “Piri Reis’in Haritasının
Şifresi!..” adlı metinden alınan aşağıdaki cümlelerde anlatım bozukluklarının
nedenlerini belirtiniz.
•
Piri Reis’in yararlandığı haritalardan biri de
Kolomb’un günümüzde kayıp olan ünlü Amerika haritasıdır.
Bu cümleden Kolomb’un haritasının günümüzde kaybolduğu anlamı
çıkıyor. Oysa Kolomb’un haritası eskiden kayıptır. Cümleden “günümüzde”
sözcüğünü çıkarırsak anlatım düzelir.
•
Kayıp olan Kolomb’un haritası hakkında bize bilgi
verecek tek belge, Piri Reis’in çalışmasıdır.
Bu cümlede Kolomb mu kayıp, harita mı? Anlam net değil. Cümle
şöyle başlasaydı: “Kolomb’un kaybolan haritası….” anlatım bozukluğu giderilmiş
olurdu.
7. “Piri Reis’in Haritasının Şifresi!..” adlı metni açıklık,
akıcılık, yalınlık ve duruluk bakımından inceleyerek metnin anlatım
özellikleri hakkındaki düşüncelerinizi açıklayınız.
Bazı cümlelerde sözcük
ya da sözcük gruplarının yerinde kullanılmaması açıklığı engellemiştir.
8.
“Piri Reis’in Haritasının Şifresi!..” adlı
metnin yazılış amacını ve gerçeklikle ilişkisini belirleyiniz. Bu metnin hangi
tür metinlere örnek gösterilebileceğini açıklayınız.
Yazar bu metni, sahip
olduğumuz değerlerin yeterince anlaşılamadığını vurgulamak amacıyla yazmıştır. Gerçekleri
olduğu gibi yansıtan bir yazıdır. Öğretici metinlerdendir. Öğretici metinlerden
“deneme”nin özelliklerini yansıtıyor.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
A)Aşağıdaki cümlelerin
sonuna yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
•Anlatımın amacı, alıcıda
uyandırılmak istenen etki ve anlatıcının tavrı, anlatım türünü belirleyen temel
unsurlardır. ( D )
•Bir metinde birden fazla anlatım türü kullanılabilir. ( D )
•Olay çevresinde gelişen edebî metinlerde ağırlıklı olarak öyküleyici
anlatım kullanılır. ( D )
•Betimleyici anlatımlarda anlatıcı nesnel ifadeler kullanmak
zorundadır. ( Y )
•Açıklayıcı, kanıtlayıcı, anlatım türleri daha çok öğretici
metin türlerinde kullanılır. ( D )
B)Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği
işaretleyiniz.
1. Sizin göreviniz yaşamınızdaki insanların size ne öğrettiğine
karar vermeye çalışmaktır. Bunu yapabilirseniz başka insanların kusurları sizi
daha az sinirlendirecek ve daha az rahatsız edecektir. Bu yaklaşımı alışkanlık
hâline getirmeyi başarabilirseniz çok memnun kalacaksınız. Çoğu kez o kişinin
size ne öğrettiğini keşfettiğiniz an, öfkenizi gidermek de kolay olacaktır.
Bu paragrafın yazılış amacı için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) İzlenim kazandırmak B)
Bir olay içinde yaşatmak
C) Bir düşünceyi açıklamak D)
Alıcıyı esenlikli hâle getirmek
E) Alıcıyı ikna etmek
CEVAP: C
2. Aşağıdakilerin hangisinde anlatmaya bağlı metinlerde ağırlıklı
olarak kullanılan anlatım türleri bir arada verilmiştir?
A)
Öyküleyici anlatım, tartışmacı anlatım
B)
Betimleyici anlatım, kanıtlayıcı anlatım
C)
Öyküleyici anlatım, kanıtlayıcı anlatım
D)
Betimleyici anlatım, öyküleyici anlatım
E)
Söyleşmeye bağlı anlatım, öğretici anlatım
CEVAP: D
3.
Romanın ölmesi ruhlardaki roman ihtiyacının ölmesi
demektir. Ruhlardaki roman ihtiyacı ise bugün insanların gözlerinde açlıktan
daha fazla parlamaktadır. Biz roman istemiyormuşuz artık! Biz, roman
kahramanları; biz, gemilerin ardından bakanlar; biz, olduğumuz yerden başka her
yerde yaşayanlar... Gerçekliğe bağlananların romana yani ikinci bir gerçekliğe
ihtiyaçları yokmuş. Peki ama insan içinde bulunduğu gerçekliğe hiçbir zaman bağlanmadı
ki bugün de bağlansın. Yirminci asır ayaklarımızla beraber gözlerimizi de yere
mıhlamadı ki. Yıldızlara bakabiliyoruz yine, bazen bütün gece.
Bu parçada kullanılan anlatım türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Açıklayıcı anlatım B) Öğretici
anlatım
C) Tartışmacı anlatım D)
Mizahi anlatım
E) Söyleşmeye bağlı anlatım
CEVAP: C
C) Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Emredici anlatım
hangi tür metinlerde kullanılmaktadır?
Emredici
anlatım trafik kurallarında, ilaçların ve bazı eşyaların kullanım
kılavuzlarında, bazı reklamlarda görülür.
2. Anlatım türleri ile
metin türü arasında nasıl bir ilişki olduğunu açıklayınız.
Sanatsal metinlerde öyküleyici, betimleyici, söyleşmeye dayalı
anlatım daha fazla kullanılır. Öğretici metinlerde ise açıklayıcı, kanıtlayıcı
anlatıma daha fazla başvurulur.
3. Bir eşyayı veya manzarayı okuyucunun zihninde canlandırmak için
hangi anlatım türüne başvurmak gerekir? Niçin?
Betimleyici anlatıma
başvurmak gerekir. Bir eşyanın veya manzaranın görünüşünü, dikkat çeken
yönlerini bu aktarmak için bu anlatım biçimi kullanılır. Betimleme “kelimelerle
resim yapma” demektir.
Teşekkürler
YanıtlaSilÇook teşekkürler .
YanıtlaSil