A) Aşağıdaki tabloda verilen eserlerin türlerini ve yazarlarını yazınız. ( 20 puan )
3. Aşağıdaki
tabloda verilen eserlerin türlerini ve yazarlarını yazınız. ( 20 puan )
ESER
|
TÜRÜ
|
YAZARI
|
Günlerin
Getirdiği
|
DENEME
|
Nurullah Ataç
|
Beş Şehir
|
DENEME
|
Ahmet Hamdi
Tanpınar
|
Afak-ı Irak
|
GEZİ YAZISI
|
Cenap
Şahabettin'in
|
Çankaya
|
ANI (Hatıra)
|
Falih Rıfkı
Atay
|
Ömer'in
Çocukluğu
|
ANI (Hatıra)
|
Muallim Naci
|
B)Aşağıdaki
cümlelerde parantezle belirtilen yerlere yargılar doğru ise “D” yanlış ise “Y”
yazınız. ( 10 puan )
a.(d)Makale;
daha uzun yazılır, kesin bir yargı ve kanıtlamaya gider. Buna karşılık, fıkra;
kısa, etkili ve dokunaklı bir sonuca varmak amacını güder.
b.(d)
Gazete ve dergilerin fıkra yazarları; günlük olayları, özel bir görüşle
inceleyip eleştirerek ya ciddî ya da güldürücü bir dille, sohbet biçiminde
okuyucularına düşüncelerini aktarırlar.
c.(d)
Edebî mektuplarda, mektubun yazıldığı dönemin edebiyat ve düşünce olayları yer
alır.
d.(y)
Söyleşilerin en önemli özelliği, yazarın samimi, içten bir ifade tarzını ortaya
koymamasıdır.
e.(y)
Gezi yazısında görülenler genellikle üçüncü kişinin ağzından yani anlatılır.
C) Aşağıdaki noktalı yerleri uygun kelimelerle
tamamlayınız. (12p)
* Deneme yazarken paylaşımcı ve samimi bir üslup
kul1anırken sohbete, düşünmemizi ortaya koyarken
makaleye, duygularımızı
ortaya koyarken fıkraya yaklaşma riski her zaman
vardır.
* Deneme türünün ustaları İngiliz Bacon ve Fransız Montaigne’dir.
* Deneme türünün ustaları İngiliz Bacon ve Fransız Montaigne’dir.
* Nurullah Ataç, ‘Deneme,
ben’in ülkesidir.’ demiştir.
a) Dün, Türk halkı yine bir felaketle karşı
karşıya kaldı. B B P başkanının da içerisinde bulunduğu bildirilen bir
helikopter, kötü hava şartları yüzünden Maraş yakınlarında düştü.
Haber, 112’yi arayan İ H A muhabiri bir gencin
son konuşmaları aracılığıyla televizyon kanallarında defalarca
duyuruldu.
Aradan 24 saat geçmesine rağmen yetkililer ,
helikoptere ulaşmada kötü hava şartlarının olumsuz etkilerine dikkat
çektiler.. Star tv. Ana haber
|
b)."K “Koklanmayan gül üşür."sözüne inanıyorum. Bir güzellik, farkına
varılmamışsa, başkalarıyla paylaşılmamışsa işlevini yerine
getirememiştir. Yaşantımızda derin izler bırakan kimi olayları,
geleceğimizi yönlendiren kişileri anmadan geçmek olmaz. Onlar birer
çiçektir. Onları koklamak gerekir. Çiçeği koklamak kişisel, şiiri
koklamak toplumsaldır. Bununla şunu demek istiyorum: Güzel şiir,
başkalarıyla paylaşılma hakkını kazanmış şiirdir. Bir sevinci, bir
anıyı, bir kitabı, bir kişiliği koklamak da başkalarının
duyarlılıklarına sunmakla eş anlamlıdır.
|
D) Yukarıdaki metinlerin türünü ve üçer özelliğini
belirtilen yerlere yazınız. (18 puan)
a)
Metninin Türü: Haber Yazısı.3p
|
b)
Metninin Türü: Deneme 3p
|
Haber yazılarının günlük ve önemli olması gerekir. 6p.
Haberler doğru olmalıdır.
Kolay anlaşılır; akıcı, açık ve duru olmalıdır.
Haber yazıları toplumun büyük bir kısmını ilgilendirmelidir.
Yazan kişi anlattıkları karşısında tarafsız kalmalı, yorumdan
kaçınmalıdır.
Anlatılanlar ilgi çekici olmalıdır yanlış anlaşılmalara yer verecek
cümlelerden kaçınılmalıdır.
|
Denemede konu özgürce seçilir. 6p.
İnsanı ve toplumu ilgilendiren her şey (yaşama, ölüm, aşk, sanat,
felsefe, din, ahlâk, töre, bilim, siyaset vb.) denemenin konusu
olabilir.
Deneme yazarı kendisiyle konuşur gibi yazar.
Dili doğru ve güzel kullanır.
Düşünce ufku geniş ve kendine özgü bilgi birikimine sahiptir.
Kendi duygularının dışında başkalarının düşüncelerine de saygı duyar.
Denemeci ele aldığı
konuyu içtenlikle anlatır.
Denemeci, bayağı bir anlatıma inmeden terim ve felsefi kavramların
ağırlığından uzak bir üslubu tercih eder.
Denemeci, denemenin
sonunda kesin bir yargıya, bir sonuca varmak amacında değildir.
Deneme, herhangi bir
konuda düşündürücü, öğretici, inandırıcı ve ufuk açıcıdır.
Deneme rahat okunan bir düşünce yazısıdır.
Denemecinin öne sürülen her düşünce ya da savı doğrulama, kanıtlama gibi
bir kaygısı yoktur.
|
E)Tablodaki
yazar-eser-edebi tür eşleştirmelerini doğru olarak yapınız. (15p)
Ahmet Hamdi TANPINAR (A )
|
Beş
Şehir ( A )
|
Deneme (A )
|
Ahmet HAŞİM (B )
|
Anadolu Notları (D )
|
Anı ( C -E
)
|
Halit Ziya UŞAKLIGİL ( C)
|
Türk’ün Ateşle İmtihanı (E )
|
Eleştiri ( yok)
|
Reşat Nuri GÜNTEKİN ( D)
|
Saray ve Ötesi (C )
|
Gezi Yazısı (D-B)
|
Halide Edip ADIVAR ( E)
|
Frankfurt Seyahatnamesi(B )
|
Anı ( E-C )
|
D)Aşağıdaki
paragrafların hangi edebi türe ait olduklarını ilgili yere yazınız.(3. 5 : 15
puan)
1. “İnsan
erdemlerinin en büyüğü iyiliktir. Bundan yoksun olan insan, tedirgin, kötü,
zararlı haşarattan bile daha aşağı bir varlıktır. İyilik, dinin bir erdem
saydığı hayırseverliğin karşılığıdır, aşırılığa düşmez; ama yanılgıya düşebilir.
İyilik eğilimi insan yaratılışının derinlerinde yatar, öylede güçlüdür ki,
insanlara yönelemezse başka canlılara yönelir.
( Makale )
2.Altı
yaşımda bile yoktum. Arabaya binmekten, çevremden uzaklaşıp farklı yerler
görmekten inanılmaz ölçüde hoşnut olurdum. Bir gün motora bindirdi babam beni,
eski model bir motora. Yine uzaklaştık evden, değişik yerler gezdik. Ama bir yer
vardı, bir köprü, bir tren köprüsü. Bu köprünün altından geçerken sımsıkı
sarıldım babama, bu anı hiç unutamayacağım sanırım dedim içimden, öyle de oldu.
Ne zaman bir köprünün altından geçsem bu anı hatırlarım.
(
Anı )
3.
Bizimkisi nerden bakarsanız bakın zor bir iş. Durmadan, usanmadan hep yazmak,
hemen her konuda, işimizin bu yönü. Ayrıntıya girmeden, her seviyeden okura
seslenmek de fazla çaba gerektirmediğinden işimizin kolay yönü. Güncel olayları
her gün köşemizde kısa sayılabilecek yazılarla kendi üslubumuzca yorumlamak,
etkisi açısındansa önemli bir iş.
( Söyleşi
)
E)
Çoktan seçmeli soruları üzerinde yanıtlayınız. (10 puan)
1.) Araç
yapabilme insanın insanlaşmasında önemli bir aşamaydı. (II) Önceleri herkes
yeteneği ölçüsünde kendi aracını yaptı ve kullandı. (III) Birlikte yaşamanın
başlamasıyla her insan ortaklaşa üretilen bir aracın en iyi yapabildiği bölümünü
üstlendi. (IV) Halk arasında da en iyi yaptığı işle sevilir sayılır duruma
düştü. (V) Böylece insan yeteneklerinin keşfedildiği bu çalışmalarla sanatta
yaratıcılığa giden ilk adımlar atıldı.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu
vardır?(5p.)
A) I.
B) II. C) III.
D)
IV. E) V.
2.Aşağıdakilerden
hangisinde “de, da"nın yazımı ile ilgili yanlışlık vardır? ?(5p.)
A)Sende geçebilirsin yardan, anadan,
serden B)Senin de destanını, okuyalım ezberden
C)Elde
sensin dilde sen gönüldesin baştasın D)Neden sardın bu
genç yaşta yar bu sevdayı
E)Öldüğümde
kefen diye sar bu sevdayı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.